Friss hírek
Friss hírek
AJÁNLÁS
Waldorf-osztálytanítónak lenni valódi értelmiségi kihívás. Rudolf Steiner olyan „garanciákat”, fejlődési lehetőségeket épített be az osztálytanítói pályaívbe, mely megvéd az elfásulástól, a pusztán rutinból való gépies tanítástól. Például következő osztályának nem kettő vagy négy, hanem 8+1 év múlva taníthat újra egy-egy tananyagot. Addigra friss ismeretek, összefüggések jelennek meg az adott témakörben vagy a gyermekfejlődésről szerzett tudásunkban, szemléleti fordulat, új társadalmi kihívás mutatkozik.
Osztálytanítóként nem egyetlen témakör tudósának kell lennünk. Sokkal inkább a világ – a természet, a társadalom jelenségei és az ezekbe ágyazott ember, mint sajátos mikrokozmosz – megismerése iránti olthatatlan érdeklődést, bátor nyitottságot kell kialakítanunk magunkban. Gondozni, szélesíteni, mélyíteni általános és antropozófiai műveltségünket. Rendszerezni, értelmezni a jelenségeket, majd mindezt az adott életkornak megfelelő módon beleszőni napi nevelői-tanítói munkánkba.
A Waldorf-szemléletű tanítás sosem puszta ismeretközvetítés, sokkal inkább emberi példamutatás a világ dolgaihoz, jelenségeihez való morális hozzáállásról. Rudolf Steiner (GA 293, 246.) így fogalmazza meg mottóját:
„Hasd át magad fantáziaképességgel,
legyen bátorságod az igazsághoz (valósághoz),
élesítsd érzékedet (érzésedet) a lelki felelősségvállaláshoz.”
A csillagászat epocha az egyik legjobb példa a fenti elvek gyakorlatba ültetésére. Varga Márta könyve ezen az úton vezeti végig az osztálytanítót, hogy képessé váljon a kozmikus folyamatokat a 7. osztályos gyermek már kellően edzett megfigyelő és éppen bontakozó ítélőképessége elé tárni. Most a mottó középső gondolata „tartja” a másik kettőt, mivel a kozmikus idői léptékek egészen mások, mint a legtöbb földi jelenség megfigyelésének időegységei. Számos tapasztalatból lassan áll össze egy-egy összefüggés felismerése, s ehhez erős képzetalkotási képességre, mozgékony fantáziára van szükség. A kozmosz törvényszerűségei alapvetően befolyásolják a Föld földrajzi, biológiai, fizikai, kémiai folyamatait, az egyes ember életritmusát, életútjának alakulását, miáltal társadalmi változások katalizátorai is egyben. Ezek felvázolásával jutunk el a mottó harmadik gondolatához.
A szerző a kozmikus jelenségek, összefüggések egzakt, de a képzetalkotást segítő tanítóknak szóló leírása mellett számtalan gyakorlati megfigyelésre, kísérletre buzdít. Ezek folyamattá alakításával a diákok aktív részvételével, gondolkodási erejük segítségével bontakoznak ki a kozmosz törvényei. Dr. Varga Márta fizikus-csillagász és antropozófus, így világos útmutatást kapunk arról is, milyen kapcsolatban áll az asztronómiával az asztrológia, hogyan kell értelmezni egy jelenség fizikai és spirituális aspektusait.
A Bárczi Waldorf-képzéssel együttműködő Varázsvirág Egyesület eddig Waldorf Segítő Pedagógiai Könyvek sorozatával támogatta az EL. fejlesztőpedagógus képzést. Most a Waldorf Pedagógiai Segítő Könyvek első darabját tartja kezében az olvasó, mely az osztálytanító képzés tartalmi elemeit jelenteti meg kézikönyvek, módszertani füzetek formájában.
Jó szívvel ajánlom ezt a könyvet nem csak hetedikes, de más osztályfokon tanítóknak és szaktanároknak is. Érdemes szülőknek is kézbe venni, ha lépést szeretnének tartani gyermekük kozmosszal kapcsolatos felismeréseivel, tudásával. Olvasásra buzdítom azokat az antropozófiával foglalkozó kollégákat is, akik pontos alapismeretek talaján kívánnak belefogni kozmológiai tanulmányaikba.
Sósné Pintye Mária