Waldorf-pedagógia köszöntő

A Waldorf-pedagógia nem puszta módszertan, bár sok metodikai újítást hoz. Nem egyszerűen más oktatási rendszer vagy tanterv, jóllehet önálló kerettantervvel bír, mely leírja a Waldorf-nevelés alapelveit, a készségek, képességek kibontakoztatásának irányait, a tanulás-tanítás szervezését, felépítését, körvonalazza az egyes életkorokban a fejlődést támogató tananyagok, tartalmak körét. Mindebben kellő szabadságot hagyva a tanítók alkotó erejének, helyzetfelismerésének. A Waldorf-pedagógia annyiban nevelési rendszer, hogy segíti a diákokat egészségesen gondolkodó, érző és cselekvő, felelős felnőtté válni. Azonban mégis több, mert már megalapításakor - kora társadalmi katasztrófájára szociális érzékenységgel reagálva – gyökeresen új alapokon nyugvó merészen jövőbe mutató szemléletű iskolai közösségek felépítésével kívánta pedagógiai céljait megvalósítani. S ez szülőtől, tanártól, gyermektől tiszteleten alapuló dinamikus, rugalmas együttműködést kíván.  

Az első Waldorf-iskola megalapítása (1919) óta több, mint 100 év telt el. Pedagógusok nemzedékei adták tovább, írták le az antropozófiában gyökeredző pedagógiai alapelveket, gyakorlati tapasztalatokat, kutatási eredményeiket. Mára 80 ország több, mint kétezer Waldorf-intézménye (óvodák, iskolák, tanárképzések), hazánkban több, mint 50 óvodai csoport és 45 iskola, mint élő szociális-pedagógiai szervezet tevékenykedik ebben az irányban.